Inhoud lessen

  • Het belangrijkste voor ons is degene achter de gitaar. De persoon zelf. Wie ben je, wat beweegt je. Waarom speel je gitaar, wat wil je leren. Waarmee kunnen we je helpen, waarmee kunnen we je“muzikale bagage” vergroten.
  • Ben je een beginner of gevorderd, kind of volwassen. Dit bepaalt de leerweg. Samen bepalen we die leerweg. Als leerling heb je veel inbreng. Niet klakkeloos de leraar volgen, bekijk en beluister alles kritisch….Ieder op zijn eigen niveau en ongeacht je leeftijd….
  • Door onze vele ervaringen als uitvoerende gitaristen, zijn de lessen voornamelijk op samenspelen gebaseerd. Je leert hoe je zelfstandig moet functioneren in een band ongeacht de bezetting. Begeleiden, soleren, luisteren, leiding nemen, de ander goed laten klinken, sociaal vaardig, kennis van andere instrumenten…
  • Geven en nemen, kritiek leren ontvangen en kritiek durven geven, zeggen wat je nodig hebt, wat heb je zojuist gespeeld, wat vond je ervan… Dit binnen een veilige omgeving. Een veilige omgeving is voor ons een voorwaarde om goed gitaar te leren spelen.

 

Uitgangspunten

  • Iedereen is als ieder ander
    Een goede basis is het vertrekpunt. Of je nu een beginner bent of vergevorderd, kind of volwassen; wij vinden het belangrijk dat je weet waar je het over hebt. “Weet wat je speelt!”
  • Iedereen is ten dele als ieder ander
    Door de jaren heen hebben wij een goede algemene leergang voor elk niveau ontwikkeld. De één wil graag liedjes leren begeleiden, de ander wil graag leren soleren, een bepaalde stijl leren spelen, theoretisch meer onderbouwd willen zijn, noten leren lezen, componeren, samenspelen….. of alles…
  • Iedereen is als niemand anders
    Iedereen heeft zijn eigen identiteit. Iedereen is verschillend. Iedereen heeft zijn eigen smaak van muziek, eigen stijl, manier van spelen, praten, kijken, bewegen, luisteren… Dat maakt iedereen uniek.

 

Doelstelling

Ons doel is om je op te leiden tot een zelfstandig muzikaal denkend, voelend en spelend persoon. Zowel individueel als in een groep.

  • Persoonlijkheid – creatief, flexibel, mentaliteit, uitstraling, emoties, ideeën, ambitie.
  • Muzikale omgeving – gevoel hebben voor muzikale omgeving; geschiedenis, aktualiteit, oefenruimte, podium, studio.
  • Muzikale parameters – schrift, techniek, ritmiek, harmonie, melodie, gehoorvorming, improvisatie en materiaal.

 

Muzikale parameters

De inhoud van de lessen zijn gebaseerd op de volgende aandachtspunten:

  • Schrift – tabelatuur, noten, akkoordenschema’s.
  • Techniek – plectrum, slag, fingerstyle, hammer on, pull off, vibrato, benden, articulatie, linkerhand, rechterhand.
  • Ritmiek – groove, tempi, feel, metronoom, rechterhand, odd meterstuff.
  • Harmonie – 3-klanken, 4-klanken, akkoordenleer, toevoegingen, trappen, vorm, transponeren.
  • Melodie – toonladders, arpeggio’s, frasering, intervallen.
  • Gehoorvorming – stemmen, vorm, dynamiek, tonica, intervallen, solfège, samenspel.
  • Improvisatie – pentatoniek, verschillende toonladers, 5 kernvingerzetting, arpeggio’s, opbouw.
  • Materiaal – zelf ontwikkeld lesmateriaal, verschillende boeken, kennis van het instrument, sound.
  • Verschillende manieren van oefenen / studeren.

De eerste en enige vereiste voor iemand die net begint, is een flinke dosis enthousiasme. De gitaar is geschikt om te leren bespelen vanaf ongeveer 8 jaar.